Гост - преподавателите по тромбон и брас ансамбли в международните майсторски класове на “Брас перспективи” са впечатляващо съзвездие от изпълнители със силна индивидуалност: от Бранимир Слокар и Слокар квартет през 2019, Гьоргю Гивичан и Szeged Trombone Ensemble през 2021 и 2023, Ремко де Ягер през 2022 до Ларс Карлин, чийто майсторски клас се състоя в края на март 2024 в София. Убедихме се, че Ларс не само е обаятелен посланик на шведската и датската музикална култура на 21 век, но и умело добавя към скандинавския си професионален свят йога акценти, вдъхновени от древната магия на Индия. Такъв е новият ни гост в “Истории за брас”...
Добре дошъл в нашия онлайн свят, Ларс. Моля те, представи се на изкушената от брас музиката аудитория…
Аз съм шведски тромбонист и аранжор, който живее в Копенхаген, Дания. От януари 2020 работя като солист - оркестрант в Датския национален симфоничен оркестър на позицията първи тромбон. Също така пиша аранжименти за брас и тромбонови ансамбли и отделям много време за преподаване, което е моята страст.
Как тромбонът се появи в живота ти?
Започнах да свиря на тромбон, когато бях на 12 години. Баща ми ни заведе заедно с по-малкия ми брат на демонстрация на инструменти, организирана от местното музикално училище. Спомням си, че тромбонистът изсвири едно дълго и шумно глисандо от първа до шеста позиция и обратно! И аз на секундата реших, че тромбонът е моят инструмент! Беше толкова силен, вълнуващ и вдъхновяващ!
Ще спомена накратко твоето музикално образование след този впечатлил те толкова много момент: Започваш да свириш на тромбон в същото музикално училище в родния си град Борленге, Швеция, при проф. Ханс-Дьоран Олсон. Продължаваш в Консерваторията във Фалун и в Кралския колеж по музика в Стокхолм при проф. Свен-Ерик Ериксон - емблематична фигура в шведската тромбонова школа от втората половина на 20 и началото на 21 век, чийто ученик от по-старото поколение е Кристиан Линдберг. Следват Университетът за музика и театър в Хановер при проф. Йонас Билунд, а по-късно и в Университетът по изкуства в Берлин при Андреас Клайн.
И тук стигаме до нещо много интересно: частните курсове “Изпълнителско майсторство и върхови постижения” при американския психолог и консултант сценично поведение Дон Грийни.
Свързах се с Дон Грийни чрез интернет портала “Winning on Stage”, който има частна онлайн програма за обучение за музиканти, които искат да спечелят оркестрово прослушване. Програмата включва четене, писане и умствена работа за препрограмиране на твоето мислене и поведение. Дон Грийни беше моят треньор по този път, който отведе вярата ми в себе си и увереността във възможностите ми на друго ниво. Почувствах се различен като начин на мислене след това обучение. Също така то ми показа, че ако наистина работиш върху препрограмирането на разума си към позитивни мисли и преживявания, твоята лична реалност ще бъде по-добра. Това беше донякъде сюрреалистичен, но великолепен резултат.
Първите стъпки в професионалната ти кариера като оркестрант?
Беше през 2002, когато трябваше да отида по заместване в професионалния оркестър в родния ми регион в Швеция. Но дни преди това да се случи ми се обадиха от оркестъра на Операта в Стокхолм, че също по заместване им трябва втори тромбон само с една репетиция на “Тристан и Изолда” на Вагнер. Беше ми много рано да замествам колега по този начин и на това ниво, но със сигурност придобих много ценен опит. А първата ми истинска работа в оркестър дойде години по-късно през 2008 в Deutsche Oper в Берлин и след това през 2009 в Държавната опера в Хановер, Германия, където започнах да трупам опит като оркестрант.
Най-важните страни от работата ти като изпълнител (дневен режим, физически и психически тренировки и др.)?
Ежедневните занимания са много важни, ако искаш да се развиваш в която и да е сфера и да постигнеш високо ниво. Дори бих казал, че строгият дневен режим е задължителен. Всеки ден непрекъснато и многократно свиря на инструмента си, храня се, тренирам по едно и също време, което координира ума и мускулите - кога да бъда нащрек и кога да се отпусна през деня. Може да се каже, че това е да си създадеш собствен вътрешен часовник и да го следваш колкото можеш по-стриктно. След като следвах известно време подобен режим забелязах, че ефективността ми се повиши и че тялото ми започна да реагира на нуждите ми много по-добре. Да започваш свиренето на инструмент всеки ден рано и по едно и също време е ключът към голямото развитие. Първите резултати могат да се видят още след седмица, но ако спазвате подобен режим година или две, резултатите ще бъдат впечатляващи. Така, че стриктният дневен режим 5-6 дни в седмицата с един ден почивка е пътят за постигане на най-добрите резултати.
Физическите тренировки: Два пъти на ден физическа активност (изключвам деня за почивка) е задължителна. Тя поддържа концентрацията ми, правилното дишане, мозъкът и тялото ми в по-добра форма. Също така ме предпазва от малки или по-големи травми или болка в раменете или долната половина на гърба - травми, които могат да бъдат получени при свиренето на нашия инструмент. Физическата активност може да бъде нещо толкова лесно като разходка сутрин и тренировка следобед. Най-важното е да се движите и да бъдете активни. Аз ходя пеша всяка сутрин около 35-40 минути, след това практикувам йога около 40 минути и след това се разсвирвам и свиря на тромбон между 45 и 60 минути. А следобедите ходя в гимнастическия салон.
Менталните тренировки: Пълно е с материали, които можеше да прочетете на тази тема. Има много добри начини да започнете да тренирате ежедневно ума си. Не е нужно да отделяте много време: 5 -10 минути на ден могат да направят чудеса. Това зависи изцяло от нуждите и желанията на индивида.
Да се върнем към музиката. Как започна кариерата ти като аранжор?
Бях вдъхновен от Philip Jones Brass Ensemble. Слушах много от албумите им. Повечето от членовете на PJBE аранжираха музика за брас ансамбли, а аз исках един ден да правя същото. Музиката на Philip Jones Brass Ensemble ме вдъхнови да работя в този стил не само като аранжор, но и като изпълнител камерна музика. Започнах да аранжирам когато бях на 15 и оттогава съм писал аранжименти за всеки ансамбъл, в който съм свирил. Тук, разбира се, ще спомена Trombone Unit Hannover (бях сред основателите на състава и негов аранжор повече от 10 години), както и музикалното шоу “Sliding through the Opera”, в което сме заедно с бас тромбониста Томер Машковски и пианиста Охад Бен - Ари. Репертоарът ни е изцяло по мои аранжименти…
Оперните и симфоничните оркестри, в които си свирил - какво ти дадоха и какво им даде като професионалист?
Да бъда част от големи оркестри и от различни ансамбли, които създават музика в разнообразни жанрове ми даде много ценен опит. Да уча нов репертоар и да работя с музиканти от цял свят е нещо неповторимо. Аз, от своя страна, винаги се стремя по всяко време да давам и да показвам най-доброто от себе си дори когато се сблъсквам с предизвикателства.
Най-важните елементи на перфектната брас секция в симфоничния оркестър?
Този въпрос е почти като какъв тип футболен отбор харесваш. Въпрос на предпочитание. Аз предпочитам брас секция, които имат плътен, уеднаквен и балансиран звук. Харесвам брас секции, които не се колебаят да излязат пред оркестровия колектив когато е необходимо, но също така и да умеят да се “разтворят” в звука на струнните и дървените инструменти, когато репертоарът го изисква. Това може би е еквивалентът на добрата тактика, гъвкавост и организация на терена при футболния отбор. И е много важно, когато работите като екип.
Също така обичам да чувам активност и индивидуално участие от всеки изпълнител по еднакъв начин независимо дали свирят соло или просто един акомпаниращ акорд. Ако отново използваме футболните аналогии това е когато дори да не играеш с топката в момента или са я подали на друг от екипа ти продължаваш да си активен, да се движиш по терена и да показваш на съотборниците си, че си готов да се включиш във всеки момент. Играта е постоянно в движение дори ако не си в центъра на събитията.
Как виждаш ролята на преподавателите тромбон след всички кризи, през които минахме, и влиянието на дигиталните платформи?
Вярвам, че като цяло хората винаги ще искат да слушат брас музика. В нея има нещо, което ти говори от първия момент, в който я чуеш. Също така вярвам, че хората винаги ще искат да слушат музика, изпълнена на живо. Вярвам, че това никога няма да изчезне. Дори вярвам, че в бъдеще точно тази музика ще стане по-популярната. И вярвам, че хората обичат да слушат музика, създадена от истински хора и изпълнена на живо. В края на краищата става въпрос точно за това!
Йога страната на твоя майсторски клас в София беше много впечатляваща. Разкажи ни как започна да използваш тези техники?
Започнах да се занимавам с йога през 2006, когато следвах в Университета за музика и театър в Хановер. Бях “повърхностен духач” - израз, който тогава не знаех какво означава, разбрах за какво става въпрос доста по-късно. А това означава, че не използвах пълния капацитет на дробовете си, когато дишам. Това е много често срещано нещо: някои хора естествено дишат, използвайки максимално природния си капацитет, докато други се нуждаят от допълнително обучение и тренировки, преди да започнат да дишат правилно. Йога тренировките ми помогнаха да развия този потенциал и оттогава я практикувам.
Какви впечатления ще запазиш от нашия наистина международен майсторски клас през март?
Мога само да кажа, че беше истинско удоволствие да бъда в София, България. Това беше и е преживяване, което ще запазя през целия си живот. Толкова много обещаващи млади инструменталисти, както и тези с повече опит, с които съм благодарен, че се срещнах. Също така се надявам, че чрез този майсторски клас в България успях да вдъхновя бъдещи колеги, както и да хвърля светлина върху някои различни подходи към тромбона като инструмент, които участниците биха могли да приложат в бъдещото си развитие и живот в музиката.
А впечатленията ти от Балканите?
Беше фантастично! Обичам това място!🙂
Краят на интервюто ни е перфектният момент да анонсираме следващия ни съвместен проект: твоят концерт като солист на Симфоничния оркестър на БНР на 04.07.2025.
Да! Ще се върна! 😀
Можете да прочетете това интервю на английски и на нидерландски език
Проектът "ИСТОРИИ ЗА БРАС" е реализиран
с финансовата подкрепа на Национален фонд "Култура"
по програма "КРИТИКА" - 2022
17 ноември, 2024
3 септември, 2024